[email protected]

Faydaları

  • Antioksidan özelliği vardır.
  • Mide ve özafagus kanserine karşı koruyucu olduğu bildirilmektedir.
  • E vitamininin dayanıklılığını artırır.
  • C vitamininin soğuk algınlığı süresini kısalttığı ve semptomların ciddiyetini azalttığı bildirilmektedir.
  • Bağışıklık sisteminin kuvvetlenmesine yardımcı olur.
  • Kolesterolün safra asitlerine dönüştürülerek atımında rol oynar. Böylece kan ve karaciğer yağ düzeylerini düşürebileceği bildirilmektedir.
  • Damarlardaki kan pıhtılaşmasını düşürür.
  • Skorbütü engeller.
  • C vitamini, kalsiyumun, demirin, B1, B2, folik asit, pantotenik asit, A ve E vitaminlerinin daha elverişli olarak kullanılmalarında gereklidir.
  • Birçok alerji yaratan maddenin etkilerini azaltır.
  • Sağlıklı kemik, tırnak, diş ve diş eti için kolajen oluşumuna yardımcı olur.
  • Beyinde triptofan aminoasidinden seratonin oluşumunu sağlar.
  • Karnitin ve noradrenalin sentezinde görev alır.
  • Enfeksiyonları engeller, yaraları iyileştirir.
  • İnorganik demirin emilimini artırır. Fakat bu etkisi, C vitamini besinlerle birlikte yada hemen öğün sonrası vakit geçirmeden alındığında gerçekleşir. Öğünlerden önce yada sonra alındığında bu etki gözlenmez.

Genel Bilgiler

  • Suda erir.
  • Askorbik asit olarak da bilinir.
  • En kolay tahrip olan vitamindir.
  • En çok bulunduğu yerler böbrek, retina, hipofiz bezi ve beyindir.
  • Alınması Gereken Miktar
  • Yetişkinler için günlük gereksinim 50-75 mg
  • Sigara, C vitaminini yok eder. Bu yüzden sigara içenlerin 2 kat daha fazla C vitamini almaları gerekmektedir.
  • Hamilelikte de C vitamini gereksinimi artar.

Kaynaklar

En iyi kaynakları turunçgiller, çilek, domates, yeşil biber, kivi, kuşburnu, asma yaprağı, diğer yeşil yapraklı sebzeler, karnabahar ve lahanadır.

Yetersizlik

  • Yetersizliğinde skorbüt hastalığı ortaya çıkar.
  • Ayrıca halsizlik, diş eti kanamaları ve ağrılar da oluşabilir.
  • Şiddetli yetersizlikte süngerimsi diş etleri, yerinden oynayan dişler ve deri altı kanamaları oluşabilir.
  • Aşırı Alım (Toksisite)
  • Uzun süre fazla miktarda C vitamini alımı böbrekte oksalat taşı oluşturabilir. ( magnezyum, B6 vitamini ve yeterli miktarda su bunu düzeltebilir)

Düşmanları

  • Sigara, çeşitli pişirme ve işleme teknikleri, ısı, ışık C vitamini kayıplarına neden olur.
  • Sebze yemeklerini suları atılırsa C vitamini de atılmış olur.
  • Sebzeler ve meyveler kesildikten sonra bekletilirse C vitamini kayıpları olur.
  • Besin demir yada bakır kaplarda pişirilirse C vitamini kaybı olur.